Hobro og Timemodellen og Superlyntogene (Trafikpolitik)
• Når timemodellens superlyn erstatter ICLyn mister omstigningsstationerne Hobro og Bramming den direkte forbindelse til Aarhus, Odense og/eller København.
Sådan læser jeg ikke timemodellen. IC og lyntog fastholdes og suppleres med et superlyn-system mellem de fire største byer.
Jeg håber, du har ret. Jeg synes blot ikke, at jeg kan finde noget om, hvilke intercity- og lyntog der skal køre udover superlyntogene?
Hobro har i dag direkte lyntogsforbindelse med København. Dén forbindelse kan jeg ikke genfinde noget sted. Timemodellen (se nedenfor) giver en fin og hurtig skifteforbindelse Hobro-Aarhus med skift i Aarhus til superlyntog. Men en direkte forbindelse er der ikke tale om.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
.
Korrekt at ifølge Togfonden rapporten (2013) skal Superlyn mellem Aarhus og Aalborg kun standse i Randers. Men der er løbet en del vand i åen siden da. Dengang vidste man ikke at Nordjyske Jernbaner kommer til at køre lokaltog ned til Hobro om få år (K22?). Hvis Superlyn standser i Hobro, vil alle rejsende fra stationer mellem Hobro og Aalborg dermed kunne skifte til Superlyn i Hobro og opnå hurtig forbindelse til Aarhus og København.
Kigger man i Trafikplan for statens jernbaner figur 74 vil man da også se at det foreslås at Superlyn i 2027 standser i Hobro foruden Randers. Ligeledes kan man se at der ikke længere findes noget IC eller IClyn på strækningen, kun et nyt regionaltog-system Aarhus-Hinnerup-Hadsten-Langå-Randers-Hobro-Aalborg-Aalborg Vestby-Lindholm-Lufthavnen.
Logikken er at et sådant regionaltog kan køres med regionaltogs-materiel (140 eller 160 km/t), som er markant billigere end IC materiel. F.eks. vil Nordjyske Jernbaner kunne stå for dette togsystem. Lokaltogs-systemet vil tilbyde rejsende fra den sydlige del af strækningen hurtig forbindelse til Aalborg lufthavn.
https://www.trafikstyrelsen.dk/da/-/media/TBST-DA/Kollektiv-trafik/Lister/Publikationer...
I øvrigt er denne overvejelse sandsynligvis grunden til at banedanmark har tilføjet en option til hastighedsopgraderingen Randers-Hobro, så der kan spares et minut mere end oprindeligt nødvendigt for at køre efter timemodel. Dette minut kombineret med at nyt materiel accelererer bedrer end forudsat i Togfonden, giver lige præcist Superlyn tid til at standse i Hobro og stadig køre efter timemodel.
Poul
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k