Skitse til en ambitiøs strategi for jernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)
• Der hersker stor usikkerhed om, maksimal hastighed for ny jernbaneinfrastruktur:
o ...... Nye baner anlægges for drift ved 250 km/t, men forberedes helt tilfældigt for 250, 265/285 eller 300 km/t.
o ...... Kattegatforbindelsen planlagdes oprindeligt for 300 km/t på hele strækningen (58 minutters køretid), men nu kun for 200 km/t mellem Sjælland og Jylland, og dermed vil der ikke kunne køres København-Aarhus på 1 time.
Som udgangspunkt anlægges nye jernbaner i Danmark til 250 km/t, hvis de ligger som del af en hovedstrækning. Dette er vist minimumsanbefalingen fra EU, jf. fx den enkeltsporede Haparanda-banen i Nordsverige, som også er bygget til 250 km/t.
Det er ikke endeligt besluttet, hvad hastigheden skal være på en evt. Kattegatforbindelse. 200 km/t er i spil for at se, om det kan reducere omkostningerne. Men 250 km/t eller 300 km/t er vist ikke udelukket.
Jeg synes ikke, du bør fokusere se ensidigt på 300/320 km/t. Rapporten bag Togfonden DK er fra 2013 og baserer sig på Siemens Velaro, som er et Vmax 300 tog men med langsom acceleration. I dag og fremover vil man sagtens kunne købe 250 km/t tog, som kan opfylde timemodellen.
• Når timemodellens superlyn erstatter ICLyn mister omstigningsstationerne Hobro og Bramming den direkte forbindelse til Aarhus, Odense og/eller København.
Sådan læser jeg ikke timemodellen. IC og lyntog fastholdes og suppleres med et superlyn-system mellem de fire største byer. Dvs. Vejle kan beholde lyntogsbetjeningen med en rejsetid til Kbh. reduceret fra 2:10 til 1:40.
• Al ny infrastruktur anlægges for 300 eller 320 km/t, så følgende langsigtede mål kan opfyldes samfundsøkonomisk optimalt:
o ...... Via Kattegatforbindelsen kan der køres København-Aarhus på 1 time.
o ...... København-Odense-Aarhus kan køres efter timemodel på 2 x 45 minutter.
Som sagt er jeg ikke enig i at 300 eller 320 km/t er nødvendigt for at opnå Kbh.-Aarhus på 0:58. Og heller ikke på andre nyanlagte strækninger i DK. 250 må være rigeligt. Man skal også huske på, at det kræver meget mere energi at køre 300 end 250 km/t. Og tidsbesparelsen er minimal eller ikke eksisterende. 320 eller 350 er fx fint i lande som Kina, hvor de bl.a. kører højhastighed på 10 timers-strækninger kun med enkelte stop undervejs. Og så lande som Spanien og Frankrig. Norge og Sverige ender vist også 'kun' med at satse på 250 km/t.
Jeg forstår heller ikke din ide med Kbh.-Odense-Aarhus på 2 x 45 min. Kbh.-Odense på 0:58 og Odense-Aarhus på 0:55 må være alt rigeligt.
Og selv om Esbjerg ikke har særligt store passagertal, er der et stort potentiale for superlyn Kbh.-Esbjerg med stop i Odense og Kolding. Med ny bane på Vestfyn i 2029 kan man køre 250 km/t på to strækninger mellem Kbh. og Esbjerg og 200 på resten.
Overordnet set et rigtig godt initiativ om en langsigtet strategi for 2030-2050. Men drop det ensidige fokus på 300/320 km/t.
Og som andre også skriver. Vær ikke bekymret for pendler og regionaltrafikken. Alle investeringer i jernbanen smitter af på hinanden. Og se blot på pendlerstrækningen Sydbanen på Sjælland. Den er i gang med at få et gevaldigt løft.