Skitse til en ambitiøs strategi for jernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)
Både med eller uden Kattegat ville jeg mene at man bør satse på Lillebælt før Vejle fjord. Men netop usikkerheden med Kattegat gør at der bør kigges på en Lillebælt først da den også gavner Syd- og Sønderjylland uagtet Kattegat og derudover agere som en forsikring mod den oprindelige Lillebæltsbro.
.
Ny Lillebæltsbro kan med 6 sparede minutter næsten erstatte Vejle fjordforbindelsens 8 sparede minutter. Men der kommer altså til at mangle 2 minutter i at opfylde timemodellen.
Nej med en ny Lillebælt forbindelse og en omfartsbane rundt om Fredericia til Pjedsted er det 1 min hurtigere end Vejlefjord med et 250 km/t-tog. Naturligvis dyrere men meget bedre - giver også bedre komfort da toget kan holde 250 km/t over en længere strækning uden en masse accelerationer og nedbremsninger.
Samtidig er der som bekendt forlig om Togfonden og enhedslisten indgår i dette forlig. De vil helt sikkert modsætte sig at lade en kombineret bro (biler+tog) "foreløbigt erstatte" en Vejle Fjordforbindelse, da de (mig bekendt) er imod enhver infrastruktur, som forbedrer mulighederne for bilister.Derfor er Togfondens projekter det fundament jeg har baseret strategien på. Mit mål er at fremlægge en langsigtet strategi som jeg samtidig tror på er politisk mulig i det nuværende folketing.
Mig bekendt er Vejlefjord politisk død langt ind i regeringen selvom forliget i princippet stadig eksistere.
Så er helt sikker på at det vil være en fordel at komme med en løsning uden Vejle Fjord.