Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skitse til en ambitiøs strategi for jernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 5/7 2020, 16:30 (1602 dage siden) @ Gæst42

Ny Lillebæltsbro kan med 6 sparede minutter næsten erstatte Vejle fjordforbindelsens 8 sparede minutter. Men der kommer altså til at mangle 2 minutter i at opfylde timemodellen.


Nej med en ny Lillebælt forbindelse og en omfartsbane rundt om Fredericia til Pjedsted er det 1 min hurtigere end Vejlefjord med et 250 km/t-tog. Naturligvis dyrere men meget bedre - giver også bedre komfort da toget kan holde 250 km/t over en længere strækning uden en masse accelerationer og nedbremsninger.

.
Ja jeg var måske lidt upræcis der.
Vejle Fjord giver 8,2 minut ved 200 km/t og 8,4 minut ved 250 km/t. (Ifølge Togfonden rapporten)
Ny Lillebæltsbro inklusive bane til Pjedsted giver 6 minutter ved 200 km/t, men 8 minutter ved 250 km/t. (Ifølge Strategisk Analyse af en ny Lillebælts forbindelse).

Min forudsætning var Fremtidens Tog (200 km/t). Som det er fremført andetsteds vil der naturligvis "fremkomme" materiel til 250 km/t, når tilstrækkelig ny infrastruktur er opført for 250 km/t. Jeg vil modificere mit lille skrift mere i den retning.

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak