Trafikpolitisk hykleri (Trafikpolitik)
Der kommer nok noget nyt på dette møde!
Jep, og i indeværende uge har finansministeren indkaldt partierne bag Togfonden DK til "prioriteringsmøde". Det bliver (også) spændende.
Som en lille hjælp til Claus Hjort Frederiksen gives her et link til forliget "En grøn transportpolitik" . Der er tale om et forlig, som stadig er i kraft og som Venstre er en del af. Som det tydeligt fremgår af punkt 2 på side 11-12, er Venstre tilhænger af timemodellen. Det faktum overskygges ofte af, at det "kun" er finansieringen af timemodelllen, som Venstre er imod. Selve timemodellen elsker de!
Det glemmer Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen ordfører dog ofte jf her.
Jeg bryder mig ikke om hykleri, og det er sådan set lige meget, hvilken side af det politiske spektrum, det kommer fra.
Det er derfor forstemmende, når Venstre fortsætter med at undsige Timemodellen, som de er en del af det politiske forlig bag. Det minder i ubehagelig grad om den måde, som Dansk Folkeparti gerne vil løbe fra aftalen om en jernbanebro over Vejle Fjord - en delprojekt af Togfonden DK, som DF er én af aftaleparterne bag.
Venstres højdepunkt, som vel må karakteriseres som et nyt lavpunkt, kan man læse i et læserbrev i Jyllands-Posten i dag 15. december 2016, hvor tidligere transportminister Hans Christian Schmidt og transportordfører Kristian Pihl Lorentzen kalder Timemodellen - og ikke Togfonden DK - for en gøgeunge.
http://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE9226892/timemodellen-er-en-goegeunge/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen