Politikerne opgiver IC4 (Trafikpolitik)
En god pointe. Ingen journalister har åbenbart tænkt til ende, hvad det helt præcist indebærer at udfase IC4. Nemlig at køre med dem 10-15 år endnu, indtil resten af hovedstrækningerne og Roskilde-Kalundborg og Ringsted-Rødby er elektrificeret.
Det er netop dette scenarie man nu vil prøve at undgå. ikke at man lykkes dermed, men tanken er netop ikke at være afhængig af IC4 ret mange år endnu. El til Kalundborg kan fremrykkes (reelt til 2019) på bekostning af en forsinkelse i elektrificeringen til Aarhus - men da der alligevel ikke er nogle el-tog, der kan bruges dér, og Signalprogrammet givetvis ikke kommer med en "endelig" udgave, er det bestemt muligt, at elektrificere til Kalundborg istedet. Hermed kan dobbeltdækkere med nye el-lok håndtere driften.
På Sydbanen vil der ganske rigtigt være behov for dieseltog frem til ca 2025. Det kan meget vel være her, IC4 ender, hvis ikke man får frigjort andre tog til opgaven.
Udbud af regionaltrafikken i Jylland vil fjerne alle IC4 fra Regionaltrafikken dér samt alle IC2. Vinderen af udbuddet stiller med materiellet.
Udbud af eks IC til Esbjerg/Sønderborg vil frigive ER/MF til andet brug.
Fidusen er, at DSBs projekt "Fremtidens Tog" indeholder mange andre delprojekter, af meget stor kompleksistet, og derfor tager det meget lang tid for DSB, at anskaffe nye tog. Eksempelvis skal DSB måske nedlægge alle værksteder og etablere nye i andre byer med tilhørende afskedigelser og tvangsflytninger af personale - for slet ikke at snakke om, at Fremtidens Tog måske bliver enmandsbetjente.
Den "kontrollerede udfasning" omhandler, at DSB indenfor de kommende 3-4 år barberer så meget af gælden i IC4, at en større stribe af togene kan udrangeres uden direkte tab.
Bemærk at DSB til K17 skal forøge antallet af IC4 i dagligt drift med 33% og driftsstatistikken med mere end 200%, og at der ingen klare milepæle er kommunikeret for, hvordan det dog skal kunne lade sig gøre.