Politikerne opgiver IC4 (Trafikpolitik)
Her er du helt gal på den, som jeg skriver kører DB litra Br 180 imellem Dresden i Tyskland og Prag i Tjekkiet, dette lok har været DB ejet siden omvæltningen, den er nu af vedligeholdelses grunde købt tilbage af CD men kører fortsat på strækningen.
BR 112 og 143 er nogle af de mest benyttede el. lokomotiver i hele Tyskland, de er bygget i Henningsdorf i Østtyskland, en lokomotiv producent som Bombardier overtog efter omvæltningen, de producerer nu de nyeste lokomotiver med den erfaring de fik overtagelsen.
Hverken BR 180, 112 eller 143 er godkendt efter TSI kravene som nye tog skal leve op til dag.
National Express har desuden bestilt 39 RegioPanter hos Skoda til S-Bahn Nürnberg.
Hvilke togsæt der kan komme i betragtning hos DSB hænger i høj grad sammen med hvorvidt de fejlfrit er indsat i daglig drift i fx. Tyskland på det tidspunkt hvor DSB skal afgive ordren. Hvis DSB skulle sætte underskriften på nye fjerntog til 200 km/t i morgen så er der reelt kun Stadler KISS eller FLIRT der kan komme i betragtning.
At DSB skulle købe lokomotivtrukne fjerntog anser jeg for urealistisk.
--
Mvh Anders