Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Politikerne opgiver IC4 (Trafikpolitik)

af Lars Jensen @, 10/5 2016, 12:21 (3119 dage siden) @ Peter Christensen

Udbud af regionaltrafikken i Jylland vil fjerne alle IC4 fra Regionaltrafikken dér samt alle IC2. Vinderen af udbuddet stiller med materiellet.


Sikkert også en mulighed, men så alligevel (måske) ikke. Det er klart nok at operatøren skal stille med materiel selv, for hvilket DSB materiel kan/vil DSB undvære og vil en operatør tage til takke med IC4? (næppe nogen). OG jeg vil da formode at en operatør skal stille med materiel der kan følge med (dvs. mindst 180 km/t), for ikke at blokere hovedstrækningen med langsomme dieseltog, for det bliver vel diesel der skal anvendes, da el jo ikke lige er på trapperne?


En bunke Lint eller tilsvarende er nok hvad det kan blive til.
Køretiden er næppe et større problem da det er svært at se om en skildpadde eller IC4 accelererer hurtigtst.
Ved mange stop er netop evnen til hurtigt at komme op i fart afgørende - ikke så meget tophastigheden.

Det var min forudsætning at IC4 ikke anvendtes til IC/lyn togskørsel (da det vidst allerede er kendt at toget ikke egner sig til dette) og at det heller ikke anvendes som regionaltog, da de jo netop er udbudt til en operatør der stiller med eget materiel.

Og i den samdrift, IC3 og noget nyt diesel-tog, ja så er det vel en rimelig antagelse at toget skal kunne accelerere fra de hyppige stop og FØLGE MED de IC tog der jo snart sagt stopper alle vegne og ej heller holde i vejen (med 140 eller mindre) for de lyn-tog der også kører.

Ja ja, nogen vil sikkert mene at MR gør det samme i dag, men der skulle jo gerne komme en forbedring ud af det, ikke sandt? dvs. at MR og IC4/2 kommer væk fra jyske skinner, hvor det kører sammen med hurtigere tog der ikke stopper ved alle stationer. Nogle vil sikkert mene at en nøje gennemtænkt køreplan (med krydsninger og overhalinger) kan gøre det samme. Kan det også det ved den mindste forsinkelse?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MO1849

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak