Sporarbejde i 1920'erne eller 30'erne - Hjulby
Jeg har forsøgt at sammenligne landskabet med nutiden. Hvilket ikke er specielt let, men har dog fundet lighed. Dels hvad der ligner en lille skrænt mellem to marker, dels buskene til højre og dels sporseparationen. Til gengæld har økologien udviklet sig markant til venstre for sporet, men dette er også i overensstemmelse med luftfotos fra 1954 og nutiden:
Hej Carsten,
Det virker meget overbevisende på mig, også med faldet på marken til højre, som ikke ændrer sig af naturlige grunde i de mellemliggende år.
Med hensyn til dateringen, så har jeg hidtil ment, at billedet måtte være fra 1920'erne qua de mange arbejderkasketter, som jeg har har troet først kom på mode efter den russiske revolution. Men Hjulby fik centralsikring allerede i 1916/17, og da var de første IC-vogne allerede blevet omdannet til specialvogne (Bygningsvogne og Telegrafvogne) , så etableringen af nyt sikringsanlæg kan måske ikke helt udelukkes.
Jeg har ingen konkret viden der kan tidsfæste, men jeg ville også have gættet tidligere end 30rne. "Lokale Signaler" skriver TI-signaler i Hjulby i 1917, så det er absolut en mulighed.
Det der generer mig er de "runde" arme på (togvejs-)udkørselssignalerne. Ifølge daværende reglementer burde det være lige afskårne arme. Men signalets generelle fremtræden synes jeg også ser ændre ud end 30rne. Er det muligt at lave en udsnitsforstørrelse med signalarmene?
/Carsten Lundsten