Avatar

Sporarbejde i 1920'erne eller 30'erne men hvor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/2 2023, 14:57 (647 dage siden) @ Lars

Hvis du tænker på foto med underteksten "Banearbejdere ved Stilling. Omkr. 1955. Udl. af Elmer Jochumsen.", så er jeg ret sikker på, at det er udkørselssignalerne i østenden af Hørning (mod Hasselager). Disse signaler forsvandt først ved etablering af fjernstyringen omkring 1970. Signalerne havde der en ganske lav højde for at være synlige under brobuen for Stationsvej.

Mvh
Anders


Stedet er i så fald fejlidentificeret og årstallet "omkr. 1955" måske også. Kan "mit" foto være fra Stilling (vest) i stedet for Hørning? Der er jo også en højrekurve ved Stilling.


Der står om Stilling Station på "nettet"

https://stillinglokalhistorie.dk/Historie/Jernbanen.Hist./Jernbanen.Hist.html

"Sporene mod Skanderborg var i forbindelse med etableringen af dobbeltsporet blevet flyttet ca. 100 m mod nord. De hidtidige baneoverskæringer blev erstattet af 2 broer: en ved Randersvej og en ved Bjertrupvej."

Kan den flytning passe med de drøftede fotos?

Flytningen af Stilling station skete i slutningen af juni 1924.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak