Sporarbejde i 1920'erne eller 30'erne men hvor?
Nedenstående er uden nogen som helst oplysninger, men må at dømme ud fra herremoden være fra 1920'erne eller 30'erne. Det er taget på en station med en tydelig signalopstilling, på en hovedstrækning med dobbelte telegrafpæle. Hvor kan det være henne? Jylland?
Nogle gange kan det betale sig at ryste posen. Så det tillader jeg mig at gøre i denne "sag".
Hvis vi ser bort fra "midlertidige TI-signaler" i forbindelse med sporombygninger mm. og hvis vi af den ene eller den anden grund ikke er varme på TI-signaler med kort levetid, så kan vi prøve at tage udgangspunkt i nedenstående liste, der indeholder 40 stationsnavne. Navnene stammer fra tjenestekøreplanerne gyldige fra 15. maj 1935, der, som tidligere nævnt, var de første tjenestekøreplaner, hvori strækningernes udstyrelse med signaler var oplistet.
i 1935 havde de nævnte stationer TI-signaler. Nogle af de nævnte havde TI-signaler "i alle retninger"; nogle havde kun i én eller få retninger. Navnene på listen er ordnet "strækningsvist" og jeg har ikke krydstjekket, om f.eks. Langå havde TI-signaler i alle tre retninger. Ønsker man disse "detaljer" 100% på plads, henviser jeg til mit tidligere indlæg.
Af de 40 stationsnavne på nedenstående liste kan mange uden videre streges ud, og en del kan, hvis man lige lukker øjnene og tænker efter, også streges. Tilbage bliver nogle, som er en tanke værd.
Så, værs'go at tænke:
København H
Helsingør
Hillerød
Frederiksberg
Lersøen
Københavns Godsbanegård
Glostrup
Taastrup
Hedehusene
Roskilde fra Syd, Vest og Nordvest
Holbæk
Værslev Vest
Roskilde
Køge
Orehoved
Nykøbing Falster
Gedser
Nyborg
Hjulby
Ullerslev
Marslev
Odense
Holmstrup
Tommerup
Aarup
Ejby
Kauslunde
Padborg
Vojens
Lunderskov
Kolding
Randers
Aalborg
Bramming (Vest)
Esbjerg
Varde
Skjern
Struer
Viborg
Langå
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen