Avatar

Sporarbejde i 1920'erne eller 30'erne men hvor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/2 2023, 00:06 (654 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nedenstående er uden nogen som helst oplysninger, men må at dømme ud fra herremoden være fra 1920'erne eller 30'erne. Det er taget på en station med en tydelig signalopstilling, på en hovedstrækning med dobbelte telegrafpæle. Hvor kan det være henne? Jylland?

[image]


Nogle gange kan det betale sig at ryste posen. Så det tillader jeg mig at gøre i denne "sag".

Hvis vi ser bort fra "midlertidige TI-signaler" i forbindelse med sporombygninger mm. og hvis vi af den ene eller den anden grund ikke er varme på TI-signaler med kort levetid, så kan vi prøve at tage udgangspunkt i nedenstående liste, der indeholder 40 stationsnavne. Navnene stammer fra tjenestekøreplanerne gyldige fra 15. maj 1935, der, som tidligere nævnt, var de første tjenestekøreplaner, hvori strækningernes udstyrelse med signaler var oplistet.

i 1935 havde de nævnte stationer TI-signaler. Nogle af de nævnte havde TI-signaler "i alle retninger"; nogle havde kun i én eller få retninger. Navnene på listen er ordnet "strækningsvist" og jeg har ikke krydstjekket, om f.eks. Langå havde TI-signaler i alle tre retninger. Ønsker man disse "detaljer" 100% på plads, henviser jeg til mit tidligere indlæg.

Af de 40 stationsnavne på nedenstående liste kan mange uden videre streges ud, og en del kan, hvis man lige lukker øjnene og tænker efter, også streges. Tilbage bliver nogle, som er en tanke værd.

Så, værs'go at tænke:

København H

Helsingør

Hillerød

Frederiksberg
Lersøen

Københavns Godsbanegård

Glostrup
Taastrup
Hedehusene
Roskilde fra Syd, Vest og Nordvest

Holbæk
Værslev Vest

Roskilde
Køge

Orehoved
Nykøbing Falster
Gedser

Nyborg
Hjulby
Ullerslev
Marslev
Odense
Holmstrup
Tommerup
Aarup
Ejby
Kauslunde

Padborg
Vojens
Lunderskov
Kolding

Randers
Aalborg

Bramming (Vest)
Esbjerg

Varde
Skjern
Struer

Viborg
Langå

Nu har jeg kigget lidt på alle 40.

Der er tre lokationer, som bør undersøges nærmere:

Vestenden af Aarup station
Østenden af Ullerslev station
Vestenden af Hjulby station

Det bliver ikke mig i denne omgang - jeg er på vej i seng;-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB trafikinformation

No feed
Svenska-lok
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak