Sporarbejde i 1920'erne eller 30'erne men hvor?
Nedenstående er uden nogen som helst oplysninger, men må at dømme ud fra herremoden være fra 1920'erne eller 30'erne. Det er taget på en station med en tydelig signalopstilling, på en hovedstrækning med dobbelte telegrafpæle. Hvor kan det være henne? Jylland?
Interessant billede.Tosporet strækning. Vognen holder på et udtræksspor, der ender i baggrunden.
De hængende signaler kan måske sige noget om tidspunktet?
Signaler, der viste noget ved at hænge nedad, var ifølge banebøgers ”Signaler” noget, man havde omkring århundredeskiftet eller før. Så medmindre det sørgmodige udseende skyldes, at der endnu ikke er sat kabler på, må vi være i ”gamle dage”. Men der er et tilsyneladende brugbart kabeltræk oppe til højre, så det er næppe det.
Signalet til venstre ligner togvejssignaler for indkørsel.
Signalet til højre et antagelig udkørselssignalet. Der er to ens vinger. Dækker det to enkeltsporede strækninger, eller skulle der så være to master med hver sit signal?
Der er vist også et (indkørsels-)signal med vandrette arme ude i baggrunden.
Udsnitsforstørrelsen viser to spor, i hvert fald ud til I-signalet. Der er en sporskiftelygte i sporet til højre, men jeg synes ikke at kunne se en transversal mod det nærmeste spor? Bag den fjerne sporskiftelygte ser ud til at være et spændværk.
Der er i hvert fald (formodes) nye signaler i form af togvejssignaler for indkørsel og udkørselssignaler. I baggrunden er et fungerende I-signal. I-signalet synes jeg ser ud til at stå som gældende for sporet til højre, mens sporet til venstre løber påfaldende tæt på. Men det er vanskeligt at tyde fra billederne.
Et bud kunne være en udbygning til dobbeltspor, hvor d-herrer står i det nye spor. Evt. en dobbeltsporet station der får overhalingsspor, men det synes jeg ikke helt passer med baggrunden. Det er bemærkelsesværdigt at sporet til højre ser ud til at ligge højere end det spor der arbejdes i, al den stund vi må være på en station, men hvis der bygges om kan man jo også have ændret på længdeprofilen.
/Carsten Lundsten