DSB på Stockholms-udstillingen 1897

af Steffen Dresler, 25/11 2021, 13:18 (1128 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Det må jeg sige, respekt!!
Det er da utroligt hvad du giver dig tid til at finde eller har kopier af.

I min tidligere branche var det med gætterier og andet absolut "no go", så de ting jeg har skrevet ind til nu m.h.t. "den forbandede kedel", bygger på de ting jeg kan se, for så vidt at opgaven lyder på at finde ud af, hvilken dampkedel det drejer sig om.

Men når jeg nu læser dine to sidste ting, ser på billeder fra udstillingen mv. (F. L. Schmidt i baggrunden), KUNNE man da få det indtryk, at kedlen udelukkende tjener som "staffage" til at vise de nye frembringelser Busse beskriver, flanger og metoder til at holde rørforbindelser under tryk tætte. Nøjagtigt på samme måde han skrev om andet i de tyske fagtidsskrifter.
Dette er jo også en teknisk nyhed på lige fod som som vognbygningshåndværket!

Altså er kedlen i virkeligheden ligegyldig, den tjener kun som "stativ" for det egentlige, nye teknikker i.f.m. at holde rørforbindelser mv. tætte. Og DETTE er da så sandelig noget absolut brugbart i dampens tidsalder!!

Tak for dine indspark.

Bedste hilsener

Steffen Dresler

NB: HVIS kedlen var et af udstillingens højdepunkter set fra DSB side, ville den da også have været nævnt på lige fod som de to personvogne...."udstiller samtidig den nyudviklede dampkedel til statsbanernes nye .....lokomotiver litra xxx"


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak