DSB på Stockholms-udstillingen 1897 (+1 citat mm)
Godaften
Først, jeg skal nok vare mig for at udtale mig om ”afklædte” (selvom husar) kedlers tilhørsforhold (litra). Men jeg har lidt svært ved at forstå, hvis det skulle være en dansk nybygget reservekedel på dette tidspunkt.
Når man ser på både ”Lokomotivkort” og det jeg i sin tid afskrev på museet m.h.t. ”Reparationsbøgerne”, beholdt lokomotiverne deres først ilagte kedler op til omkring 1. verdenskrig, da der først her blev ilagt et antal større/nye kedler i mangt lokomotivmateriel, hvorfor der fremkom nogle ekstrakedler som ”Reservekedler”.
F.eks. litra O nr. 320 havde oprindelig egen kedel 320 (DSB kedel nummerering) og K 562 havde kedel 562. Først ved ilægning som ”Reservekedel” fik kedlen anført et ”1” foran det oprindelige nummer. F.eks. hvis O kedel nr. 320 efter reparation blev ilagt ramme 302, fik kedlen 1320. Ved NYBYGNING af en kedel, hvilket først skete langt senere end hvor udstillingen var, ville en ny kedel til f.eks. O 302 få kedelnummer 2302, altså med et ”2” foran det rammenummer hvori den skulle ilægges.
Jeg har ikke læst (eller husker) noget om nybyggede reservekedler, men det kunne jo have forekommet, hvis et Busse loko (det er den udstillede kedel nemlig) havde haft et havari så stort, at ny kedel skulle ilægges og at der ikke var noget ”reservekedler” til stede.
Vedr. litra 0
Ved at se de lokomotivkort igennem som jeg har kopier af, findes ingen med ”2” foran kedelnummer, altså nybyggede reservekedler. MEN alt kan jo lade sig gøre uden at det nødvendigvis fremgår af de lokomotivkort jeg har kopier af (mangler 10). Men igen, jeg kan ikke se ideen med at fremstille en reservekedel mens serieproduktionen af litra O er i gang. I den opstilling baseret på alle Reparationsbøgerne, med hvilke kedler litra O blev udrangeret med, fremgår der ikke en reservekedel med "2" foran.
Mon nogen kunne få hvisket i sin øresnegl, hvilken O kedel (nr.) man fra Jylland har viden om, det ville jo hjælpe en del på svaret!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Det fremgår at Borsig i første ordre også skulle fremstille 2 ekstra en-akslede "trucks" (bogie), men at de først blev anvendt ved Saronno(Esslingen) lokomotiverne i 1901. Men det kunne jo være, at det er en af disse litra O trucks, der er sat under kedlen på billedet!