DSB på Stockholms-udstillingen 1897 (+1 citat mm)
DSB har aldrig - hverken i dag eller tidligere - været i stand til at fremstille en dieselmotor i egne værksteder.
Det har jeg heller ikke påstået.
Der er 2 (måske flere) muligheder. - Et ønske om at vise ingeniørkundskaben hos DSB. På denne tid tegnede DSB selv lokomotiverne (kedler, hjul, lejer, cylindre etc.), så sagerne var ens uanset hvor de blev bygget. Vel anser vi idag ikke sådan en te-koger som noget specielt, men det kunne være at der var visse tekniske detaljer og deres løsning, som blev fundet værd at vise frem.
Det kan selvfølgelig være forklaringen, selvom det er svært at forestille sig, hvad det var for løsninger man ville vise frem? Kedlen kan så være fremstillet af hvemsomhelst.
- DSB ønskede at vise den håndværksmæssige standard i egne værksteder.
Hvis det er grunden til at kedlen blev udstillet, så må den være fremstillet af DSB.
Det kan være at DSB har købet en "løs" kedel, som intet har med en lokomotivserie at gøre.
Bare for at udstille den? Jeg synes ikke det virker sandsynligt. Kedlen skulle jo gerne fortælle beskueren et eller andet positivt om DSB.
Bedste hilsner