DSB på Stockholms-udstillingen 1897 (+1 citat mm)
DSB får ikke bare bygget en AA-vogn hos Scandia hvis ikke DSB var involveret. Netop denne AA-vogn var et Einzelstück. Scandia havde som vognfabrik nok heller ikke så stort overskud at man dels havde råd til at låne/leje en nybygget AM-vogn og selv finansiere en AA-vogn til den slags formål. Lokomotivkedlen er som jeg tidligere har skrevet nok danskfremstillet, og jeg er ret sikker på at man var i stand til at fremstille lokomotivkedler i Danmark på dette tidspunkt, som trods alt i modsætning til undervogn og maskineri på et damplokomotiv var/er mindre krævende.
Vi hiver lige en tilskrevet kommentar frem fra 1893-fortegnelsen:
I Scandias egen 100 års jubilæumsbog fra 1961 står der i øvrigt således: "På Stockholmsudstillingen 1897 fremvistes to vogne, som Scandia havde bygget til statsbanerne. Den ene var en sidegangsvogn med seks 1. klasses kupeer, den anden en kupevogn med to 1. klasses of fire 2. klasses kupeer, og der fulgte folk med fra fabrikken til at give dem en sidste afpudsning før udstillingens åbning. Ved hjælp af et akkumulatorbatteri kunne vognene oplyses elektrisk."