Avatar

DSB på Stockholms-udstillingen 1897

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/11 2021, 20:07 (1129 dage siden) @ Oversmeden

[image]

Det er godt nok tre år tidligere men vel ikke utænkeligt.

Det bliver nu tæt på.
Ifj. lokomotiv komiteen - hvis betænkning udkom i 1909 - da havde DSB i 1897 forsøgt at inddrage danske virksomheder da B&W, Helsingør værft, Titan og Smith, Mygind og Hüttemeier blev spurgt om de ville være tilbøjlige til at indrette sig på bygning af lokomotiver.
Det kom der ikke noget ud af.....
Først i 1899 begynder Smith, Mygind og Hüttemeier at bygge 2 Hs. Samtidig bygge "Vulcan" i Maribo 2 Hs.
Så nej, det passer overhovedet ikke med udstillingen; det er næppe en kedel fra en af de serier.

Hvor kedlen så stammer fra?
Her må jeg gætte, men det kunne vel være DSB, som selv havde lavet en kedel?
Vel er perioden omkring århundredskiftet ikke lige min stærke side, men senere ses at DSB laver en reservekedel selv på centralværkstederne.

En velunderettet kilde udi det jyske foreslår mig i min øresnegl, at det kan være en reservekedel bygget af DSB's centralværksted i København til en af de 26 O-maskiner, som blev leveret 1896-1898. Lokomotivet var en dansk konstruktion (Busse) og kedlen et dansk produkt, og så står der en løber ved kedlen, som godt kunne stemme med en O (men ikke en A). Og så har lokomotiverne været så nye, at det ikke har været noget problem at sende reservekedlen til Stockholm i et lille halvt års tid.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak