Magnus Togmus: DSB: Langeskov skal betjenes af regionaltog (Trafikpolitik)
Magnus Togmus siger, at DSB siger, at Langeskov skal betjenes af regionaltog.
Hvilket leder tilbage til den interessante diskussion: Hvem bestemmer?
Et demokratisk valgt flertal i Danmark, har bevilget penge til, at Intercity togene kan standse ved Langeskov station, og infrastrukturdelen bliver nu gennemført.
Et statsejet selskab - ejet af ministeriet, og dermed et eller andet sted os alle sammen - synes så, at det er en dårlig idé, og vil ikke gennemføre det politiske forlig.
Det statsejede selskab ender med at få deres vilje, for "de er jo eksperterne".
Det interessante her er vel, hvad DSB mente forud for vedtagelsen af Langeskov? DSB må jo antages at være blevet hørt? Alternativt har andre mere "neutrale instanser" givetvis sagt, at det kunne lade sig gøre.
Tilsvarende gælder vel også for tidligere forlig: DSB lod være med at købe nye dobbeltdækkervogne, og fik kanaliseret pengene fra 15 nye el togsæt over til køb af 67 lejede dobbeltdækkervogne, og dermed en reduktion i DSBs årlige omkostninger...
Der er vel heller ikke købt nogle el lokomotiver endnu, på trods af, at det er over et år siden, at DSBs ejere, besluttede, at det skulle ske.
Jeg kan naturligvis godt se, at Langeskov optimalt betjenese med regionaltog, men jeg finder det bekymrende, at DSB undlader at gennemføre løsninger, som et demokratisk valgt flertal har besluttet. DSB må give høringssvar som alle andre, men ikke gøre noget andet, end der er besluttet.