Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er de fatsvage i Langeskov? (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 9/5 2015, 17:13 (3495 dage siden) @ Frank Poulsen

Langt hen ad vejen har du ret, og prestigen ved at være intercity-station bliver der kæmpet hårdt for, men det er ikke noget som staten skal bruge sine penge og de øvrige passagerers tid på. Det er dog også klart at f.eks. Nyborg har fået en betydelig pendling mod Sjælland, som har været med til at give vækst i byen, og det er det, som Langeskov også vil udnytte. Hvor mange der vil pendle mod Sjælland er nok i antal begrænset, men de er (set med lokale briller) væsentlige for det er her muligheden for ny bosætning ligger for Langeskov og Østfyn. Med et togskifte i Nyborg falder halvdelen af den attraktivitet væk. Og som ren pendlerstation mod Odense er potentialet dels lidt lavere og giver dels ikke for Langeskov de samme nye muligheder for at tiltrække bosætning.

Jeg faldt i øvrigt over den her passage i Trafikstyrelsens trafikplan for jernbanen (2013):

Stationen forventes at få 0,2 mio. passagerer
årligt ved åbning i 2013 stigende til 0,3 mio.
passagerer i 2027. Samtidig forlænges
rejsetiden med op til 3 minutter for
gennemkørende passagerer i de tog, som skal
betjene stationen, hvilket forventes at
medføre bortfald af ca. 40.000 rejser årligt.

Så altså gevinst på ca. 200.000 passagerer årligt ved et IC-stop, men tab af andre 40.000. Der er ingen tal for, hvor mange passagerer et regionaltog kan tiltrække, men det kunne være interessant at se en sammenligning.

Og ja, i sidste ende så er en forlængelse af Ringstedregionaltoget måske den bedste løsning - der er som sagt flere muligheder efter den nye Ringstedbane åbner og endnu flere efter Femern, hvornår det end bliver, da den vil fjerne nogle af godstogene over Fyn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MZ1421
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak