Langeskov station - En sag der får sindene i kog (Trafikpolitik)
Et tog i timen er vist det, der har været i spil hele tiden. Det er bare et spørgsmål om det bliver et nyt regionaltog eller det bliver et af intercitytogene. Det mod Syd- og Sønderjylland har været nævnt.
Hvis man graver lidt i Trafikstyrelsens trafikplan, så kan man i øvrigt se at omkring en tredjedel af passagererne fra Langeskov forventes at køre mod Sjælland. I prognosen for 2022 (efter den nye ringstedbane er åbnet) forventes stationen at få 0,3 mio passagerer, heraf 0,1 mio over Storebælt og o,2 mio internt vest for Storebælt. Med kun den ene decimal, så er det selvfølgelig meget lidt detaljeret, men alligevel.
I øvrigt kan man også læse, at selv om det kun er en tredjedel af de kommende passagerer, der forventes at køre mod Sjælland, så står de for hovedparten af de forventede passagerkilometer. Med andre ord - passagererne til Sjælland og Københavnsområdet forventes at køre meget længere end resten, hvor hovedparten formentlig skal til enten Odense eller Nyborg.
Så konklusionen fra min side er: Passagertallet berettiger ikke til et intercitystop. Rejsemønsteret gør... Og dermed er vi tilbage til at bedste løsning er en forlængelse af regionaltoget fra Ringsted til Odense, hvis ellers det kan hænge driftsmæssigt sammen. Det vil løse begge problemer.