Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langeskov station (eller Station?) - og (Trafikpolitik)

af Casper, 7/5 2015, 12:44 (3497 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Pudsigt nok er der ingen, der har reageret på, at jeg skrev "Høje Tåstrup" og ikke "Høje-Taastrup".

Det skal du kun have anerkendelse for. Jeg skriver konsekvent Ålborg, Århus, Tåstrup og Åbenrå .. I øvrigt gik næsten alle byer jo over til Å efter reformen, undtagen Åbenrå, hvorefter Ålborg gik tilbage til Aa i 1970'erne, og så fulgte de andre efter. Så nu er det kun Tårnby der selv skriver å.

Et andet eksempel på retro-retskrivning er den omsiggribende brug af stort bogstav i falske egennavne, "fordi der kun findes én af dem" - f.eks. Høje Tåstrup Station. Men skal Toilettet på Hans Knudsens Plads så også skrives med stort? I denne tråd har folk helt naturligt skrevet Langeskov station og ikke Langeskov Station. (Den findes ganske vist heller ikke endnu, men hvis de andre stationer er egennavne, må den også være det). Efter 1948 gennemførte man principperne ret konsekvent og skrev også folketinget og statsministeriet med små bogstaver, men i de senere år synes man åbenbart de er egennavne ligesom et firma. Selv udvalgene skrives med stort. Men i ejendommen hvor jeg bor er vi dog ikke begyndt at skrive "Gangudvalget" om det udvalg der forskønner gangene ...

Jeg skal lige sige at det naturligvis er stationsnavnene jeg tænker mest på - så jeg ikke gør mig skyldig i afvigelse fra Emnet. :-)

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak