Statusrapporter - Eksprestunnel, S-tog til Helsingør, M5 (Trafikpolitik)
Rettelse: der er 2 spor i hver retning mellem Klampenborg og Roskilde.
Du forestiller dig vist at man kan 'uniformere' standarderne mellem Klampenborg og Hellerup (til S-tog standard, formoder jeg). Tilsvarende kan man 'uniformere' standarderne mellem Klampenborg og Roskilde til fjernbane standard.Bemærkning: de 4 spor Klampenborg - Høje Tåstrup er fordelt således, regnet fra nord/vest siden mod syd/øst siden:
1. S-bane spor mod syd og vest
2. S-bane spor mod øst og nord
3. Fjernbane mod syd og vest
4. Fjernbane mod øst og nordJeg vil bytte om på dem (med fælles standard) til
1. Standsende tog mod syd og vest
2. Gennemkørende tog mod syd og vest
2. Gennemkørende tog mod øst og nord
4. Standsende tog mod øst og nord
På strækningen mellem Klampenborg og Roskilde findes to slags stationer. Lad os kalde dem type A og type B.Type A er bygget før der var en S-bane,
De har en ø-perron mellem spor 1 og 2 og en ø-perron mellem spor 3 og 4.
Det er her Hellerup, Østerport, Nørreport, København H, Valby, Glostrup, Tåstrup og Høje Tåstrup.Type B er bygget for S-banen. De har en ø-perron mellem spor 1 og 2.
Dem vil jeg bygge om til sideperroner ved spor 1 og 4. Det bliver dyrt.
Det er de øvrige.Derved får vi togskift tværs over perronerne i stedet for fra perron til perron som i dag..
Det der før var S-tog tager nu de langsomme yderste spor 1 og 4, de forhenværende fjerntog de hurtige inderste spor 2 og 3, UNDTAGEN at det fhv. S-tog Hillerød - Køge tager de inderste hurtige spor. Derved får vi også en jævnere belastning af sporparrene.
Derefter findes der kun stationsperroner for spor 2 og 3, de hurtige spor, ved type A stationer. De tog der kører der sparer altså tid.Og eftersom der derefter ikke længere vil være et separat S-banesystem, vil evt. experimenter med førerløse tog ganske rigtigt foregå på fjernbanetog.
Og hvordan i den periode på et par år hvor denne ombygning foregår afvikles trafikken?
Togbusser? Så er der vist ikke mange kunder når du er færdig.
--
Venligst
Michael Deichmann