Statusrapporter, anlægs- og byggeprojekter, BDK, signalprogr (Trafikpolitik)
Det med de 2 spor, er vel fordi mange skal/skulle fra omegn kommuner til city.
Jeg tænkte nu mere på en model som fx Stockholm, hvor hver Tunnelbana-linje har deres eget sæt spor gennem city. Og mest hentydede jeg til, at Expresstunnellen slet ikke er blevet nævnt af politikerne ;)
Expresstunnellen er ikke gennemarbejdet nok til at det er kommet ind på dagsorden. Det er et interessant studieprojekt, som kræver nogle flere udregninger. Og reelt løser pt. ikke nogen problemer ud fra embedsværks synspunkt, da der er kapacitet nok med de tiltag som er i planen. Men på langt sigt skal deres arbejdes med S-toglinjerne. Og vil Expresstunnellen for mange ting på en gang. Det kunne være at man kun skal omlægge Køge Bugtbanen og Nordbanen, så de bliver skilt ud i et selvstædig system. Men det er bedre at arbejde med flere alternative løsninger...
Det er ikke kun et studieprojekt, flere af rådgiverne har også regnet på den. Det kommer nok frem en dag.
Eksprestunnelens problem er som jeg ser det desværre først og fremmest politisk - nemlig mangel på opbakning på det lokale politiske niveau, og den manglende overordnede trafikplanlægning i hovedstaden.Det er først og fremmest Københavns Kommune, som er problemet her. Både politikere og embedsmænd i kommunen har mere metro på tværs i hovedet, for sådan nogle har rigtige storbyer og hvad sammenhængen så er med byen uden for kommunegrænsen er uinteressant.
Hele forløbet om Lynetteholmen er her meget tydeliggørende. Projektet er helt på tværs af al vedtaget national planlængning for både trafik og byudvikling (fingerplanen). Derimod er det løftestang for en videre udbygning af metroen inden for kommunegrænsen, for uden den, kan projektet ikke lade sig gøre. Og her er det altså lykkedes København at bruge sin politiske vægt til at få allierede på Christiansborg til at bakke op om en plan, som sikerer fortsat vækst inden for kommunegrænsen, men som er helt løsrevet fra den øvrige regionale planlægning. Det er her prioriteringen ligger.
Og det bliver den ved med indtil nogen af trafikpolitikerne på nationalt plan kræver stop for nye milliardprojekter før der bliver lavet en overordnet trafikplan for hovedstaden. Jeg kan desværre ikke se den i horisonten.
Så eksprestunnellen har hverken nationale eller lokale politiske kræfter som vil slås for den (Hvidovre Kommune er den eneste som for alvor har vist interesse) og dermed er eksprestunnellen desværre en død sild - på trods af at den som trafikudvikling formentlig er langt bedre end alle de andre drømme om endnu et slapt gummibånd af en metroring, og hvad det ellers er de går og pusler med i planafdelingen i Københavns Kommune.
Vi er helt enige om at det eneste Københavns (og Frederiksberg) kommuner tænker på er metro.
København har et problem med at M1/M2 nærmere sig grænsen for det systems kapacitet. Så der skal ske noget. Og Brønshøj, Bispebjerg og Indre Nørrebro har ikke dækning af metro. Frederiksberg er mest interesseret i en linje langs Fasanvejene.
Bare se på s-banen de senere år, da Skovbrynet og Kildedal var i fare var deres kommuner ude med bål og brand. Ja selv da Bx blev gjort gennemkørende mellem Danshøj og Glostrup var der flere politikere ude. Men halveringen af betjeningen af 4 s-togs stationer i København og Frederiksberg kommuner gled glat igennem - det var jo ikke metro, så hvem gider at bekymre sig om det!
Min forventning var også der var kommet mere støj med halveringen af trafikken på de 4 stationer. Omvendt var de andre kommune langs Frederikssundsbanen glade for ændringen, da de fik en reelt forbedring.
Det der skal sælge eksprestunnellen er i virkeligheden heller ikke Københavns eller Frederiksberg kommuner, men alle de omegens kommuner som s-banen allerede i dag betjener og som eksprestunnellen vil give markant bedre betjening af, ikke bare til/fra København men også igennem.
Spørgsmålet hvor skal den ligge. Den linje, som de foreslår, ligger uden for de store destinationer i København