Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Statusrapporter, anlægs- og byggeprojekter, BDK, signalprogr (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 9/7 2021, 19:17 (1234 dage siden) @ My1202

Helt lavpraktisk. Kan IC4 ikke trækkes til Aarhus fra f.eks. Fredericia med et el-lokomotiv?

Jo da.
Så er det bare uden passagere i IC4.
Men DSB kan nok finde en EB til en sådan færgefart.


Jamen hvad er så problemet?
Det er da en dårlig undskyldning for ikke at få el-tog til Aarhus at henvise til IC4 skal kunne køre selvstændigt på værksted.


fx at eltog kun kan komme til Frederiksgadebroen 200 m fra Århus H indtil denne er ombygget, så der er plads til køreledninger.

Så før Århus H-ombygningen er færdig, så kan der ikke køre el Fredericia-Ålborg. Derfor skal der bruges diesel. Og det er der brug for IC-4 tog til, som ikke har og ikke bliver indrettet til nyt signalsystem, da de skal skrottes så snart trafikken i Østjylland overtages af eldrevne tog.

Så i det her tilfælde nytter alverdens validatorer og immunisering ingenting. Du kan immunisere alle de gamle signaler du vil - så længe der ikke er køreledninger på Århus H, så er det inderligt overflødigt.


Nu er begrundelsen:

"Eksisterende signalanlæg For at sikre IC4-togenes adgang til værksted i Aarhus frem til og med tredje kvartal 2025 er det nødvendigt at benytte det eksisterende sikringsanlæg, da IC4 ikke udrustes til at køre på det nye signalsystem. "

Det er da ingen modsætning. Selvfølgelig kunne man skifte signalsystem inden, hvis ikke IC4 skulle køre både i drift og til værksted på strækningen. Det ville bare kræve at man havde andre dieseltog (IC3) nok, som kunne køre på de nye signaler. Men det har man ikke, og eltog kan ikke fordi de ikke kan betjene Århus H endnu.

Så man vinder absolut intet ved det.


Og

"Elektrificeringen mellem Fredericia og Aarhus ibrugtages ultimo 2026 (K27). Anlægsarbejdet udføres i 2022-2024 (eksklusiv Aarhus H). Anlægsarbejder på Aarhus H udføres 2024-2026. Dette sker i tæt samarbejde med såvel Signalprogrammet som øvrige arbejder på strækningen, hvor fx testen af kørestrømsanlægget vil skulle koordineres."

Så var viljen til stede kunne man givet lave Aarhus H og omtalte bro klar til 2024, senest 2025.

Men viljen mangler nok.

Eller indsigten. Vi har her endnu et hjemmestrikket postulat, grebet ud af den blå luft.

Det er da muligt at man kunne flytte om på hele rækkefølgen af projekter i landet og kaste alt andet ud i kaos for at vinde et år eller måske nogle få måneder på så kompliceret et projekt, som projektering og ombygning af både overbygning, broer, perronlængder og spor i Århus under fuld drift. Kombineret med at flytte værkstedet til et sted på Sydbanen fx for nogle få år og i stedet lade den strækning vente på signalsystem og elektrificering. Men her har man så allerede købt og fået leveret de elekrtiske tog, som skal køre, så dobbeltdækkere og EB skulle måske til at køre trafikken til Århus i stedet for de IC-indrettede IC3 og IC4?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak