Statusrapporter - Eksprestunnel, S-tog til Helsingør, M5 (Trafikpolitik)
Det der skal sælge eksprestunnellen er i virkeligheden heller ikke Københavns eller Frederiksberg kommuner, men alle de omegens kommuner som s-banen allerede i dag betjener og som eksprestunnellen vil give markant bedre betjening af, ikke bare til/fra København men også igennem.
Spørgsmålet hvor skal den ligge. Den linje, som de foreslår, ligger uden for de store destinationer i København
Hvis Kystbanen omlægges til (selvkørende) S-tog, bliver der 4 spor til rådighed gennem røret, og dermed forsvinder en væsentlig del af grundlaget for eksprestunnelen. Ikke mindst hvis M5 Vest også anlægges, og området omkring Rigshospitalet dermed dækkes ind. M5 Vest er vel pt. ret sandsynligt, da Kbh. kommune skubber på, og der i trafikforliget er afsat penge til stykket fra Østerport til Lynetteholmen.
S-tog skal først over på Kystbanen nord for Hellerup iflg den skitse til sporplan, som Trafikstyrelsen har lavet. Hellerup skal være vendespor for regionaltog-
Det er da i øvrigt positivt at se at M5 stationen ved Kbh. H. er tænkt ind i forenkling af Kbh. H. projektet.
Der er gjort plads til en station for M5 i Reventlowsgade.... Dog er der problemer med placering af et sporskiftekammer, da det areal, som var påtænkt til det, er blevet bebygget.