Kystbanen K20 plan - screening fra 2011 (Generelt)
Tanken er vel fuld integration, altså at materiellet kan bruges fleksibelt.
Det er jo ikke anderledes end på Metroen, hvor Cityringens nye tog måske nok ligner de gamle, men ikke kan køre på de 2 gamle Metrolinier (forskelligt sikringsanlæg bl.a.).
Jeg mener at de nuværende 4 generations S-togs traktion er faktisk asynkron motorer hvor jævnstrømmen vekselrettes med varierende frekvens afhængig af hastigheden (det er derfor de siger som de gør når de starter). Så jeg tror ikke de ville være umuligt at lave en serie til Kystbanen med samme ydre, men med en anden traktion baseret på de 25 kV der er i tråden der. Jeg ved så ikke om der er TSI regler der umuliggør dette, men med en stor del af fælles komponenter kunne man nok godt opnå en hvis synergi. Og kører de så i et system imellem Helsingør og Roskilde på fjernbanen er der lige en udfordring hvis de skal serviceres i Tåstrup på det nuværende S-togsværksted - men måske der bliver ledig kapacitet på Helgoland.
Nå nu tror jeg bare jeg siger - Duk og væk!
--
Venligst
Michael Deichmann