Kystbanen K20 plan (Generelt)
I miraklernes verden: S-tog med 10-minuttersdrift.
Ud fra disse forslag er det nok også S-tog, der er at foretrække. Her har de forlænget linje H helt til Helsingør og linje Bx til Roskilde og Nivå. Det vil opretholde nuværende 20-minuttersdrift på kysten men med højere kapacitet og bedre rettidighed (såfremt man benytter afgangsprocedurer for S-toget). Umiddelbart ikke en super investering for 2 milliarder kroner... Her tror jeg kunderne ville vælge basis-forslaget pga. højere frekvens.
Hvilke linjer, der forlænges og hvor ofte de skal køre er en anden diskussion. Personligt mener jeg, at linje H skulle køre hvert 10. minut Frederikssund - Kh - Helsingør og linje C Ballerup - Kh - Nivå. På de fire spor Østerport - Klampenborg kan linje C overhales af linje H, så man ikke behøver ændre i S-togenes nuværende (meget logiske) rækkefølge gennem røret. Den største fordel ved denne model er tog hvert 10. minut til Helsingør på lige fod med Hillerød, Køge og (til dels) Frederikssund.
Linje Bx nedlægges men kan erstattes af flere stoptog mod Roskilde standsende i Glostrup (f.eks. togene til Holbæk og Slagelse). Når der nu alligevel elektricificeres mod Holbæk vil accelerationen neutralisere tidsforbruget ved flere standsninger.
Nu kom vi lidt ud på et sidespor, men sådanne diskussioner er altid interessante!
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron