Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kh og sækbanegårde (Kystbanen K20 plan) (Generelt)

af Pylorus, 12/4 2019, 12:33 (2051 dage siden) @ steenth

Steenth

Selvom man måske ved alt om jernbanedrift kan det alligevel være en god ide at stoppe op og overveje om det nu er rigtigt.


Du har et problem med at lytte til os, som faktisk ved noget om det.

Nej – jeg lytter – men er langt fra enig!
Det skyldes flere ting:
1: ”respekten” for andres viden / kompetencer / ansvar er for nedadgående.
Tag landbetjenten i 50’erne. Han sammen med sin hund kunne stoppe et hvilket som helst værtshusslagsmål ene mand. I dag kommer enten 4-5 patrujlevogne eller aktionsstyrken.
I 70’erne lå patienterne ”ret” i sengen og rettede sig uden videre hvad overlægen sagde. I dag stillede de fleste patienter spørgsmåltegn ved om det kun kan passe eller har været på ”nettet” og selv googlet sig til et svar.
Stopper politiet en borger i dag – så er det nærmest oplæg til en diskussion.
Sådan er verden blevet – så velkommen til den virkelige verden på godt og ondt.
2: Fra min egen verden ved jeg at blot fordi man et sted gør noget er det ikke ensbetydende med at det er den mest praktiske eller økonomiske måde at gøre tingene på.
Studiebesøg / input fra andre steder eller andre verdener er ofte gavnlige og kan give aha-oplevelse.
Det kan også være at det man så rent faktisk gør viser sig at være den bedste måde.

Men på forhånd at være kritisk indstillet over for andres tanker og ideer viser blot at man mener sig hævet over andre og ofte ender med at gøre tingene forkert.

Men det er blot eksempler på hvordan noget man på et tidspunkt tog for givet og som var alment accepteret alligevel var forkert.


Jeg kender eksemplerne fra sundhedsvæsen. Men på jernbanen har mange steder arbejdet med optimere spornettet til driften. Der er masser af eksempler at hente.

Ja – man har du taget ved lære af det??

Med færre senge til rådighed og beskeden udvidelse af læge- og sygeplejerskestaben behandler vi næsten dobbelt så mange patienter i dag som det var tilfældet for 20 år siden og indlæggelsestiden er næsten halveret. Det er sket trods ret begrænsede tilføjelser af penge.

Jernbanen (pånær S-togene) har i samme periode stort set afviklet godstrafikken, ikke fået flere passagerer og kører om muligt mere uregelmæssigt end tidl.

Læg dertil at man massivt forurener med sine gamle ME-lokomotiver såvel i omgivelser omkring jernbanen men især i dobbeltdækkervognene.

Hvem siger at alle tog fra syd og vest skal ind på Hovedbanegården i fremtiden?

Tag f.eks. Paris og London. Der er udelukkende sækbanegårde, hvor der stadig er 1-3 km til centrum af byerne.

Det er dårlige eksempler på vejer. Paris har fx lavet RER for at undgå sækbanegårde. London har Thameslink, som et regionaltogssystem og få senere i år Crossrail netop for at undgå ulemperne med sædbanegårde. Og den næste Crossrail system er allerede på vej. Der er også mindre eksempler med Malmø og Västlänken i Göteborg, hvor man omlægger regiontrafikken til være gennemgående igennem byerne. En eksempel er også Berlin, hvor man har fået meget stor kapacitet med den nye bane nord-syd. Og Stuttgart er man også ved at radikalt at omdanne stationen fra en sækgård til en ren gennemfartsstation.

Thameslink kører så vidt jeg ved kun til St. Pancras af de 3 store stationer i London.

I Paris er det korrekt at nogle af RER togene kommer forbi de store sækbanegårde.
https://parisbytrain.com/wp-content/uploads/2008/05/rer.pdf

Med Metroringen og S-togene ved Ny Ellebjerg og ved Kastrup (Metro) kunne det være formålstjenligt at se på behovet for betjeningen af Hovedbanegården.


De fleste skal til hovedbanegården, Nørreport og Østerport. Der er tal på hvor folk skal hen, når man ankommer til København.

Ja – i dag. De har ikke andre muligheder da mange tog ikke stopper før Hovedbanegården.
Men med Ny Ellebjerg / Metroringen og måske flere tog til Kastrup kan det sagtens ændre sig.

Hvis hovedbanegården skulle være en sækbanegård, så der 3 dobbeltspor til hovedbanen fra syd på fjern - dvs det vil kræve vel 18-20 spor for at kunne have en kapacitet som Paddington.

På arealet bag Hovedbanegården frem til ”Røret” kunne man vel få opstillingsspor til 3-4 regionaltog samtidig med at der var 4 S-togsspor??


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak