N uden tender - opsummering

af KimC, 9/11 2014, 08:34 (3676 dage siden) @ shipmik

Måske er tidspunktet, da 201s tender blev omdannet til løftevogn forkert. Måske er det først i 1970. Hvis det er det giver det jo mening i denne sammenhæng og får brikker til at falde på plads. Det giver i hvertfald ikke mening, at 201 får en ny tender i 1968 og at denne bliver "tilbageleveret" i 1970, da maskinen blev hensat.

Kørekran 146 blev leveret i 1967, dette tidspunkt burde være dokumenteret, og således hævet over enhver tvivl. Der er givetvist foretaget en prøvebelastning ifbm. overdragelsen, her har Krupp formentligt brugt sin egen belastning, i hvert fald stod specialvogn 338 ikke til rådighed for opgaven i 1967.
Som nævnt andetsteds, skulle prøvebelastningen foretages hvert 5. år. Ergo har det ingen hast haft med at finde en vogn og jonglere med N maskinetendere i 1968 for at få en vogn der reelt først skulle bruges første gang i 1972. Det har man sagtens kunnet nå i 1970.
Der er sået tvivl om dateringen af billedet med de hensatte maskiner i Fredericia, som er angivet til at være taget i 1968, selvom 1970 forekommer mere sansynligt. Hvis dateringen af ombygningen til specialvogn 338 evt beror på samme kilde, og er forkert, forlarer det faktisk alt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak