Vægtnormal? litra N
Go´morn
Nu har jeg pløjet reparationsbøgerne igennem flere gange, både de danske og de tyske, set lokomotivkort og en masse andre ting. Og HVER gang, bliver man bare lidt overrasket, når man begynder at samkøre data.
OK, kedler er der styr på og jeg er begyndt at få styr på byggenr. og fabrikationssted, da de ikke har passet korrekt i forhold til de oprindelige opgivne via M-afd (og dermed i udgivelser) og til det, der f. eks. står i de tyske reparationsbøger. Og sidstnævnte MÅ jeg gå ud fra er det indledningsvise korrekte, i hvert tilfælde med rammen. Den skifter jo ikke nr.! En årsag til forvirringen KAN være, at byggenr. i flere tilfælde er sammenfaldne med f.eks. andre fabrikkers, eller tilhøre en særproduktion fra en underleverandør.
Det TROR jeg også jeg har styr på efterhånden.
Så i går, når der nærlæses i en bemærkningsrubrik med blæk gnidret (pladsmangel) skråskrift står der i N 202 bogen, at tenderen den 26-07-52 er ændret fra nr. 204 til 202. Skulle 202 have været 204? Eller er det en "klistermærkefejl"? Vi får se.
Med sikkerhed kan jeg se, at snenæser mv. først er monteret omkring 54/55 for næsten alle N´er.
Generelt kan der læses, at ALLE N mere eller mindre er udgået som "tyske", det vil sige med få fordanskninger, men tyske Witte røgnedslagsplader. Senere har flere fået forlænget barrierepladen frem og fået havebænk mv. Generelt havde de ALLE kun et vindue i hver side ved ankomst til DK.
Spændende (synes jeg) og der skal nok komme noget skriv ud fa dette.
Fortsat god dag
Steffen Dresler
Nb: Nå, ja, det KUNNE da være morsomt at se et billede af en N UDEN tender i f. eks. Fredericia (eller andet sted) og IKKE være nr. 201 omkring efterår/vinter 1968/69. Den har jo så nok været "doner" til tender til N201, ik´? Det KUNNE da være en mulighed til at finde den maskine, der så måtte så undvære.