N uden tender
Der er meget der tyder på at en eller anden af de øvrige N'er har doneret en tender til 201 for en tid. Når 201 kørte sidste dampplantog i 1970 må det have været med en anden tender end den oprindelige. Sad og studerede billederne her i databasen og faldt over disse to. Den første er fra udflugten til mdt Fredericia i 1968 og på billedet ses en tenderløs N til venstre i billedet. Det andet billede viser N 201 og N 208 hensat i Brande i 1971 - i samme position, som i 1975, da de blev slæbt til Bjerringbro. Endda også med den skade på førerhustaget på 201, som den havde, da den stod i Bjerringbro. Så tenderen må i 1970 være blevet ført tilbage til den oprindelige N, hvorfra den blev lånt i 1968, da den oprindelige tender blev til prøvevogn.
Efter at have postet indlægget kom jeg til igen at kikke på billedet fra Fredericia i 1968. Og det ser lidt ud som om, at den tenderløse N har samme skade på førerhusets tag, som 201 har i Brande og som den også havde i Bjerringbro i 1976. Så slog det mig: Har 201 overhovedet været i drift efter 1968, da den tender blev prøvevogn. Det at den skulle have kørt sidste plandamptog, er det verificeret nogen steder ? Eller fotograferet?
Bent Mikkelsen
Tenderløs N i den røde cirkel
N 201 uden tender og N 208 i Brande
N 201 med skade på førerhusets tag i Bjerringbro 1. februar 1976.