Så er der hul igennem til Hovedbanen (Jernbanen i dag)
Desværre ville Københavns kommune kun have letbane/sporvogne på Frederikssundsvej og ikke på Nørrebrogade - så nu har man fået den "gode idé" at 5A skal være en BRT-linje...
Ja det er totalt ulogisk kun at føre letbanen ind til Nørrrebro station, alt den omstigning man vil have folk til at foretage når nu al forskning viser at direkte forbindelser er bedre.
"Logikken" består i at Cityringen kommer til at stopper ved både Nørrebro station og Runddelen derved vil det kun være den inderste del af Nørrebrogade hvor der vil være mere end 600 m* til en station .
Det hjælper da ikke pendlere fra Husum, Brønshøj, Bellahøj osv. De skal stadig stige om, og det er problemet.
Desuden fører Metro-cityringen ikke folk videre ind til Nørreport, den travleste station i Danmark og et område hvor der arbejder ufatteligt mange mennesker, men i stedet til andre steder i City, hvor de så igen skal stige om for at komme til destinationen.
Folk skifter jo i stor stil i forvejen ved andre uhensigtsmæssige skiftesteder (Vanløse st., Amagerbro st. osv.) så det skal nok også blive tvunget til at skifte der...
Det er og bliver en dødsejler...
Enig, men er ikke sikker på at beslutningstagerne er af samme opfattelse
Derudover kan de 600 m vist også diskuteres. Den holder ikke hvis man begynder at se på Nørrebro som et hele, altså de store tilgrænsende områder hvor folk bor, og i dag kommer gående til Nørrebrogade fra for at tage bussen. Da er der stadig ALT for langt imellem Metroens stop.
Det fremgår af denne præsentation (udarbejdet af Per Als, kontorchef, Københavns Kommune) på side 11 -
http://www.toef.dk/file.php?name=/files/KT2014/Final%201%20PAL%20TOEF%20NC%20BRT%20v4%2...
Men jeg kan også godt have min tvivl om man kunne nedlægge busbetjeningen af Nørrebrogade efter Metro Cityringen og en eventuel sporvogn på Frederikssundsvej.
Mener i øvrigt heller ikke at det vil være en god idé med en sporvogn i Nørrebrogade - På Tagensvej er der fint plads men ikke Nørrebrogade.
Der er da massser af plads. Der skal bare lukkes for biler.
Der skal lukkes af for al trafik undtagen cykler og gående - det kan man kun hvis den offentlige transport flyttes under jorden.
I dag er der trængsel på både fortorve og cykelstier så det skal kunne udviddes..
Men BRT kan dog være et godt første skridt i retning af letbane. Når først arealerne er sikret og befriet for kloakledninger m.v. i den del af vejen, vil det blive en meget hurtigere (og billigere) affære at lave det til letbane.
Tvivler på at det nogensinde kommer til at ske hvis man (endnu engang) skal grave Nørrebrogade op ligesom den er lige nu.
Det er ærligt talt ikke noget argument.
Sådan en gade har været gravet op utallige gange pga. det ene eller det andet. Det gør man gerne igen for en god sag.
Jeg kan bare godt se for mig at hvis man får en BRT indført skal der mere til at få politikerne om at skifte.. Man ved jo hvad man har!