Alt var bedre i de gode gamle dage.... (Jernbanen i dag)
"Er der nedlagt nogen bustoppesteder? Jeg kan ikke komme tanke om nogen, bortset at linje 29 blev nedlagt efter metroens åbning, men åbnede senere som linje 30. Men en del ændringer på busnettet for at få ruter forbi en metrostation."
Ja, der er nedlagt ruter som følge af metroens åbning, andre er afkortet og omlagte, og der er nedlagt adskillige stoppesteder rundt omkring i byen.
Giver ikke meget for dit brok - desværre... Du har endnu ikke navngivet de adskillige stoppesteder som er nedlagt som følge af metroens åbning.
Eksempler på nedlagte ruter er linje 10, der før metroen skabte direkte forbindelse mellem Tagensvej-Fredensgade-Sølvgade-Dronningens Tværgade-Store Kongensgade til Kgs. Nytorv,
Når man tænker på 6A's nuværende passagertal (kun overgået af 5A) klinger det temmelig hult. 26 har i øvrigt ikke nogen dårlig frekvens...
og linje 42 og 43, der fra Nørreport videreførtes ad Gothersgade til den indre by, men først blev afkortet til Nørreport og siden er reduceret til blot én linje.
Du glemmer at nævne at den nye linje 42 kører med højere frekvens efter 43 blev nedlagt og derved har kompenseret for det meste af 43 i Københavns kommune.
Tværlinjen linje 40, der tidligere kørte til Islands Brygge-Artillerivej, er afkortet til Vesterport, hvorfra man så kan tage S-toget til Hovedbanegården, hvis man fra bussen skal videre med f.eks. Lyntogene, om end én afgang i timen fortsætter fra Vesterport forbi Hovedbanegården og videre til Kløvermarksvej.
250S kører i dag til/fra Artillerivej - men ja lige netop Islands brygge kunne godt bruge en buslinje...
De steder, hvor man kan skære busruter væk med metroen som begrundelse, gør man det med hård hånd, fuldstændig uden hensyntagen til, at der også er folk, der har behov for at stige af og på mellem f.eks. stationerne Nørreport og Kgs. Nytorv (linje 42 og 43), eller i Sølvgade-Borgergade kvarteret (linje 10), hvor man godt nok har fået en linje 26, som imidlertid er en tværlinje i modsætning til den gamle linje 10.
De steder du nævner er der enten oprette nye linjer som erstatning eller ændret på eksisterende linjer. Linje 29 blev nedlagt men i dag kører linje 30 på en del af ruten med højere frekvens end 29 (4 afgange mod tidligere 3).
Den største nedskæring de senere år havde ikke direkte noget med metroen at gøre men var politikernes ønske om 9A. På Frederiksberg har man efterhånden rettet op senest med linje 31. Men i København "glemte" man at kompensere 1A for nedlæggelsen af 15 og 14 kører med færre afgange på 15' gamle rute.