Så er der hul igennem til Hovedbanen (Jernbanen i dag)
Desværre ville Københavns kommune kun have letbane/sporvogne på Frederikssundsvej og ikke på Nørrebrogade - så nu har man fået den "gode idé" at 5A skal være en BRT-linje...
Ja det er totalt ulogisk kun at føre letbanen ind til Nørrrebro station, alt den omstigning man vil have folk til at foretage når nu al forskning viser at direkte forbindelser er bedre.
Ja.
Men BRT kan dog være et godt første skridt i retning af letbane. Når først arealerne er sikret og befriet for kloakledninger m.v. i den del af vejen, vil det blive en meget hurtigere (og billigere) affære at lave det til letbane.
BRT - jeg orker ikke alle de newspeak-bullshit-bingo-ord. Men hvilke kloakledninger skal flyttes, alt skal jo køre overjordisk? Og letbane hedder sporvogn på ikke-politiker-dansk.
Nej det er sq til at blive bims af, at man ikke bare kan kalde en spade for en spade.
Nå, men når man skal anlægge skinner for sporvogn/letbane er det nødvendigt også at rydde op i undergrunden. Ledninger for kloak, telefon, el osv. er i de sidste mange år blevet gravet ned i vejmidten. Der kan de ikke blive, da skinnerne i fremtiden vil forhindre adgangen til dem. Derfor skal de flyttes ud i siderne (igen).
Da BRT (= reserverede busbaner) arealerne i reglen er solidt funderede, kræver disse også en sådan flytning af ledninger. Når det allerede er gjort pga. busserne, bliver det også lettere efterfølgende at lægge skinner.
Mvh MSS