Metro - rulletrapper til gadeplan - kun på Frederiksberg (Jernbanen i dag)
Mht. stationerne forstår jeg heller ikke "logikken" i trapperne til gadeplan. Der er jo enkelte ikke så dybtliggende stationer der har hele vejen op (ihvertfald Fasanvej). Hvorfor f.. så ikke gøre det alle steder? Nå, men det var vel en spareøvelse, som vi bare må leve med.
Det var faktisk ikke en spareøvelse - men et bevidst oprindeligt valg (som jeg også synes var tåbeligt). Frederiksberg Kommune tilkøbte så en rulletrappe til gadeplan på Fasanvej. Også på Cityringen har Frederiksberg valgt rulletrapper til gadeplan.
Se forklaringen vedr. rulletrappe på Fasanvej - fra Metroselskabets projektchef Helge Erlandsen:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.jernbaner/msg/25c178fa6e9ad50b
Og vedr. cityringen:
Frederiksbergs metropassagerer får rulletrapper - københavnerne må gå selv
Frederiksberg: "Vi har især ønsket, at så mange cyklister som muligt vil opfatte det som nemt at tage metroen, fortsætter Balder Mørk Andersen om kommunens tanker bag de nye tilkøb."
København: "Lise Thorsen, mener dog, at det er lige så nemt at tage de elevatorer, der allerede er på metrostationerne."
Lise Thorsen kan vist ikke have haft cykel med i metroen ret mange gange.