Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Yderbaner har også brug for opgraderinger (Trafikpolitik)

af Casper, 17/11 2013, 19:39 (4033 dage siden) @ Svend


En opgradering af Thybanen til 100 eller 120 km/t er oplagt, måske suppleret med nedlæggelse af et eller to stort set ikke anvendte standsningssteder.

Eller passagersignal på perronerne - ligesom på de oprindelige privatbaner. Ifølge køreplanen har de også indført signalet på Lille Nord.

Desuden skal der etableres en enkelt eller to nye krydsningsstationer for at få en fornuftig timekøreplan.

Sandsynligvis Oddesund og Ydby, hvor der også stadig er arealer. I Oddesund skal hastigheden alligevel nedsættes pga. broen.

Men muligvis kan man nøjes med én krydsning i Hurup og gennemføre timedrift med to togsæt. Det kræver en køretid på væsentligt under en time - måske max 54 min.

Strækningens midtpunkt er mellem Hurup og Ydby, så et yderligere krydsningsspor i Ydby vil være rart mhp. fleksibilitet.

Desværre er det nok svært at komme ned på de 54-55 minutter som gør denne model mulig. Med mindre man nedlægger mange trinbrætter.

Mere gennemførlig er timedrift Thisted-Holstebro, med en køretid inkl. vendetid på 1,5 time, så man kan betjene denne strækning med tre togsæt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak