Enhedslisten bør ikke bestemme køreplanen (Trafikpolitik)
Jeg synes det går for langt når man vil sidde og bestemme køreplanen i detaljer i en politisk forhandling. Det ligner sognerådspolitik.
Stop i Ringsted vil være et tilbageskridt: når lyntogene allerede i dag ikke stopper der, hvorfor skulle et endnu hurtigere tog så stoppe der?
Jo hurtigere toget kan køre, forholdsvis mere tid mister man på at standse, da der skal bremses og accelereres op igen.
Det lyder tåbeligt at "kompensere" ved at udbygge større dele af banen til 250 km/t. Sådan en investering kan netop ikke udnyttes fuldt ud hvis toget skal stoppe flere steder undervejs. Det man giver udtryk for er at man vil blæse og have mel i munden.
Jeg har ikke lige timeplanens køreplan foran mig, men hvis man f.eks. har planlagt Kbh-Odense på 55 minutter, så ville det være endnu bedre med 50 eller 45 minutter - altså hvis hastigheden øges yderligere. Hvorfor smide de fem minutter væk på et stop i Ringsted?
Konkret må man vurdere hvor mange passagerer fra Ringsted/Næstved-Nykøbing F der vil rejse til Fyn/Jylland. Det kan man nok få et fingerpeg om i passagertællingerne. Jeg tror ikke det er særlig mange. De hurtige Re-tog mellem København og Nykøbing F stopper i øvrigt heller ikke i Ringsted. De gamle intercitytog før IC3 gjorde heller ikke.
Der vil også blive et tog som stopper i Ringsted, så der er ikke tale om at nogen kobles af. Køge Nord vil desuden også blive et naturligt skiftepunkt. Uanset hvad for køreplansoplæg man planlægger, kan man altid lave det om igen.
Jeg er ellers meget imponeret af den jernbane-begejstring som Enhedslisten har - de har et særligt udvalg for jernbanepolitik, hvor der faktisk sidder nogle der ved noget om tingene - og jeg tror også deres krav om jernbanesatsning faktisk har haft indflydelse på regeringens gode jernbanetanker. Det virker jo helt paradisisk i forhold til situationen under VK-regeringen. Men Enhedslistens jernbaneplaner er i visse tilfælde langt ovre i det utopiske, som f.eks. dobbeltspor på Tønderbanen eller åbning af mange flere trinbrætter.
Politikerne skal ikke detaljestyre på den måde.
I øvrigt er jeg enig med flere i at timeplanen ikke bør være så rigid. Man kan ikke ændre geografien. Der er intet "naturligt" ved at det lige skal vare 1 time mellem Danmarks fem største byer, da afstanden er forskellig. Det er heller ikke nødvendigt for at gennemføre en stiv køreplan. (Men det er et godt slogan). Så det må accepteres at 1 time mellem de pågældende byer i praksis vil blive 1 time +/- 10 minutter eller lignende.
Det er f.eks. samfundsøkonomisk langt mere rentabelt at nedbringe rejsetiden Kbh-Odense med 5 minutter, end at bruge samme beløb på at nedbringe Ålborg-Århus med 5 minutter.
Så timeplanen måtte gerne udbygges med en vision om at de mest centrale baner bør opgraderes til 250 km/t - hvis muligt. Dette vil naturligvis kræve en del teknisk udredning. Måske bliver det næste skridt.
en logisk forklaring på, hvorfor time-toget skulle stoppe der, når lyntoget ikke gør i dag kunne jo netop være, at det er hurtigere end nu og derfor mere attraktivt for pendlere end i dag. Måske især også når der så også kommer metro til hovedbanen.
Jeg er heller ikke enig i, at ethvert minut sparet bare skal bruges på kortere køretider. Hvis man nu kunne finde et enkelt minut på køretiden er det jo alligevel ikke nok til, at man vil fravige timeplanen og køre fra Odense 59 minutter efter man kørte fra København. I så fald ville det være mere oplagt at lede efter et minut mere og se om man kan få et stop med. Og et evt stop i Ringsted vil jo heller ikke ændre på hvorvidt det var logisk at køre 250 mellem fx køge og København.