Togfonden DK og jernbane til Billund (Trafikpolitik)
Faktisk kan jernbaneforbindelse til både Aalborg og Billund få koncentreret luftfarten på to lufthavne i Jylland. Hvis den underfinansierede timeplan bliver til virkelighed ligger Århus pludselig ikke langt fra Billund (eller for den sags skyld Aalborg).
Nu er rejsetiden fra Aarhus 1 t. 37 m. el. ca. 2 t. 7 m. med bus 912X, tog+bus el. bus 913X til Billund, 55 m. med bus til Aarhus Lufthavn og 2 t 6 m. med tog til Lindholm. Hvor meget ændres det mon af en jernbane til Billund?
Jeg ved ikke, hvor klogt det er at lægge planer med lang tidshorisont på baggrunden af nutidens forudsætninger. Andre lande opgraderer jernbanenet netop for at flytte markedsandele fra rutefly til tog.
På den anden side antyder både rapporten fra Trafikstyrelsen og denne debat nogle forskelle i holdningen til rutefly og internationale tog. Det kan undre mig, at tog til lufthavnen skal køre mindst hver halve time, mens der er to timer mellem togene til Tyskland. Det kan også undre mig, at det er værre at skifte tog end skifte mellem tog og rutefly med op til to kufferter. Endelig er det vist ret nyt, at togrejser forbindes med arbejde, mens privatbil ikke giver mulighed for at arbejde under kørslen.