Aarhus / stationer /trafik (Generelt)
Det er stadig alt for forsimplet. Der kører også en masse lokaltog gennem Citytunneln og den eneste grund til der ikke kører endnu flere er at der ikke er mere kapacitet https://en.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5gat%C3%A5gen#/media/File:Pagatagstrafiken.svg Den blev indviet i kombination med en masse nye lokaltog i Skåne og en stor udvidelse af driften.
København - Malmø - Lund er også en kortere tur, med en masse rejsende, end Gøteborg - Borås selvom det ene er på Øresundstog der kører videre og det andet har sine egne lokaltog.
Fakta: De eneste langdistance tog, der kører gennem tunnelen er X2000 videre til København.
Fakta: Det kort du har linket til, er for Pågatåg, altså lokaltog.
Hvad er din pointe?
Det er alle steder en kombination af lokaltrafik og længere rejser. Ligesom det også ville være i Aarhus. Det er derfor det første indlæg handler om hvordan man kunne få mere kapacitet til lokaltrafik, ikke om hvordan man kunne spare nogle minutter på intercitytog, selvom fjerntrafik også ville være en del af begrundelsen.
Nej, i Malmö er hovedparten lokalrejser, kun langdistance tog Stockholm-København er i tunellen.
Kan man eller kan man ikke (også) løse "problemet" med Aarhus H, ved at sende nord/sydgående tog uden om Aarhus?