Aarhus undergrund / stationer /trafik (Generelt)
Mit bedste bud er, at det skyldes, at Aarhus H’s placering ikke er hensigtsmæssig, hvis banen skal fortsætte til Randers og Aalborg i en tunnel. Men jeg tilhører også en snart uddøende race, der lytter til eksperter og specialister, og lader andre om ‘man-skal-bare-lige’-løsningerne.
Hvilke eksperter og specialister? Det eneste jeg har set indtil videre er en vandrehistorie om at Aarhus skulle være specielt vanskelig at grave i fordi en eller anden bygning havde problemer med deres parkeringskælder eller noget lignende. Der har jo netop ikke været nogen undersøgelse af en tunnelløsning.
Jeg vil ikke være skråsikker hvordan undergrunden under Aarhus er. Under det mest af København er der kalk, som er let at bore i, mens man ved Femernforbindelsen vil undgå en boret tunnel pga. steds jordbundsforhold. Og der kan godt være stor forskel imellem hvordan det er ved overfladen og længere nede. Jeg ved ikke om det er undersøgt hvordan undergrunden er under Aarhus m.h.t. tunneler. For de planer jeg har set, er ret løse.
Men google søgning gav:
https://www.geo.dk/referencer/aarhus-havn/
Den ser ikke godt ud. Det er plastisk ler i undergrunden, som er svært at håndtere. WIkipedia-artikel om Aarhus skriver: "Visse steder er indholdet af silt meget betydeligt, hvad der giver vanskeligheder ved fundering af bygninger og infrastruktur. " Den nævner også den plastisk ler. Men det er lidt overfladiske gennemgang fra min side.
Mvh
Steen