Aarhus / stationer /trafik (Generelt)
Jamen hallo, det er jo gennemført. En stribe sydlige forstæder har gennemkørsel til universitet/hospital, langs det spor, der løber over hvad der ville være en city-tunnel, og hvis man for meget små penge lagde et tredie spor til Skanderborg til letbane ville de 10 største sydlige forstæder have gennemkørsel og altså køre på rigtig jernbane ind til Aarhus H.
Herved er det primære formål ift Malmö helt væk. Hertil kommer så, at behovet for at komme forbi Aarhus H givetvis er langt mindre end pendanten i malmo. Dvs alle formål er sprængt i stumper og stykker og derefter makuleret længe inden vi overhovedet kommer til de meget store økonomiske og tekniske udfordringer ved et sådan byggeri for slet ikke at tale om hvor helt ekceptionelt upopulært det ville blive med et så voldsomt byggeri i så mange år i det område.
Det kommer bare ikke til at ske.
Det er lidt sjovt at denne her tråd starter med en artikel om at Aarhus vil drukne i biltrafik, primært fordi få mennesker i Østjylland pendler med tog/bus, og du slutter af med at konkludere at problemet (nærmest) allerede er løst.
Øh, jeg vil da lave en masse. Det skal bare være realistisk at udføre og så rent faktisk gøre en forskel.
Jeg vil foreslå fem nye baner ud af Aarhus. Det er da alligevel noget... Og de vil gøre noget reelt mod biltrafikken - og selv tilsammen være billigere end den tunnel, der intet vil ændre for biler.
"Horsensbanen" som er en del af togfonden
"Silkeborgbanen" over Galten som blev undersøgt ifm togfonden med positivt resultat
"Viborgbanen" over Hammel til Bjerringbro som indtil videre kun er et lokalt forslag
"Randersbanen" udretning langs motorvejen til lyntog, desværre tåbeligt og kortsigtet fravalgt til fordel for hastighedsopgraderinger længere nordpå.
Hertil måske et tredie spor på zkanderborgbanen til letbane-tog, der så kan køre som rigtigt tog ind til Aarhus H og fortsætte som Odderbanen gør i dag
Det ville drastisk ændre adgangen til Aarhus for hele Jylland og fjerne mange biler fra vejene og faktisk ikke koste ret meget. Enkeltspporede strækninger er sådan set nok. Jeg tror også det meste kommer til at ske. Der er bare lige problemet med de kommende 10 års ødelæggelser af banen ved Aarhus.