Aarhus / stationer /trafik (Generelt)
Aarhus undergrund er meget ustabil. For bare et par år siden blev et større byggeprojekt på Frederiks Plads lige ved siden af Aarhus H afbrudt og udsat, fordi naboejendommen slog revner på trods af at man havde anvendt mange eksperter, der erklærede det for helt uforståeligt. Der er alle tænkelige sandsynligheder for store dyre problemer for noget så tung og ufleksibelt som en jernbanetunnel i det område boret tæt forbi flere højhuse og større nye kultur og prestigebyggeri er og med en linjeføring nærmest i kanten af havnebassinet. Skal man under vandet, skal tunnellen vel forlænges og dermed blive både dyrere og langsommere og fra dybt under vand skal vi så op under den stejle Nørrebrogade.
At grave stationer kan godt blive meget kompliceret, men at bore tunneller med moderne tunnelboringmaskiner, der bygger væggene samtidig de bevæger sig fremad (https://www.youtube.com/watch?v=z38JIqGDZVU), er ret ukompliceret og foregår rimelig smertefrit nærmest alle steder. Jeg har svært ved at tro på det ville være et problem
Det meste kan sikkert lade sig gøre, hvis man har penge nok. Jeg ville bare ikke ignorere, at alle eksperter tilknyttet et milliardbygger ikke kunne forudse eller bagefter forstå, hvorfor der skete skader på naboejendommen i et omfang så hele byggeriets fundament måtte ændres. Jeg tror ikke det bliver så sjovt at skulle bore klods op af så mange høje bygninger og direkte ned i et havnebassin. Det skriger nærmest på budgetoverskridelser, hvis det overhovedet er muligt.
Men så er der altså den anden side af det. Hvor meget får man ud af det. Og det er ikke meget. Ideen kommer typisk fra sammenligninger med Malmö. Men der er meget store forskelle. Aarhus ville slet ikke få nye stationer af samme væsentlighed som malmo, hvor et stort opland nu bliver ledt forbi en tidligere sækbanegård ind til mere centrale lokationer under Malmö. I Aarhus ville de nye stationer være klart dårligere end Aarhus H. Fine tilføjelser selvfølgelig, men slet ikke som malmo. Hertil kommer, at denne gevinst jo faktisk allerede er lavet i form af odderbanens forlængelse, der netop løser det at få banen forbi en sæk.
Og så er der heller ikke noget for Aarhus hvad København er for Malmö. Ingen større by, ingen væsentligere station i adskillige timers nærhed.
Så altså et lformentligt dyrere og langt mere kompliceret projekt end Malmö med en langt mindre reelt formål, der endda allerede er delvist opfyldt.