Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus / stationer /trafik (Generelt)

af tgpsen, 19/9 2019, 12:26 (1890 dage siden) @ pjl

Det er ikke rigtig sandt, eller i hvert fald meget forsimplet. Begge steder er det en kombination af ting, ligesom det også ville være i Aarhus.


Formålet med West Link er:
"Approximately 175,000 people in the region commute to or from Gothenburg Municipality daily. The majority of these people use cars for transportation and the roads in the region are overloaded. Better rail communications to different parts of Greater Gothenburg and better connections to current public transport networks would improve the situation."

Ummidelbart ser formålet med en tunnel under Aarhus ud til at være at slippe for en skifte køre-retning på tog. Det er en ret stor forskel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stl%C3%A4nken
'I dag är Göteborgs centralstation en så kallad säckstation, vilket innebär att alla tåg som ska vidare från stationen måste "vända" och köra ut samma väg som de kom in. Med Västlänken kommer de tåg som planeras att gå genom tunneln – pendeltåg och några regionaltåg – kunna åka rakt igenom stationen utan att behöva "vända".[2]. Tågtunneln frigör därmed spår i säckstationen där samtliga fjärrtåg och resterande regionaltåg även i framtiden kommer att stanna.[5][6]'

'Flera liknande stadstunnlar finns, till exempel i Malmö (Citytunneln), Köpenhamn (Boulevardtunneln), Oslo (Oslotunneln), Hamburg (City-S-Bahn) och Stockholm (Citybanan).'

men se planen for fremtidige regionallinjer under
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stl%C3%A4nken#Trafikering
og med hensyn til fjerntog, sml.
https://www.aftonbladet.se/resa/a/9vx8wl/nu-gar-direkttag-mellan-stockholm-och-halland

Der bliver sikkert flere gennemgående fjerntog i Västlänken.

I Gøteborg har meget af den store modstand gået på at de kunne få mere betjening af selve byen hvis de havde bygget metro i stedet, men man valgte at gøre Gøteborg C gennemkørende. At få to nye stationer er en del af årsagen, men den øgede kapacitet og muligheder for lokal- og fjern-tog er også en kæmpe del af det.


Hvilket modstanderne har fuldstændig ret i, den øgede kapacitet er således for lokal- og regionaltog, fjerntog tror jeg bliver en sjældenhed.

https://www.aftonbladet.se/resa/a/9vx8wl/nu-gar-direkttag-mellan-stockholm-och-halland

I Gøteborg er de to nye stationer er mere centrale end Hyllie, og begge underjordiske og dyre, hvilket nok ville være for meget for mindre byer som Malmø og Aarhus, men projekterne er ikke voldsomt forskellige.


Reduktion af pendlere versus at spare tid for nord/sydgående tog, jeg synes det er to helt forskellige grunde.

Århus har for få spor til at være rebroussementsstation og samtidig regionalbane-endestation for baner til Viborg, Randers, Skanderborg og Silkeborg etc.

låst
2465 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak