![Avatar](images/avatars/3113.jpg)
JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)
Hvor mange "lokaltog" skal DSB køre og hvorfor må de ikke køre mere end 160 km/t?
DSB skal vest for Storebælt kun køre Odense-Fredericia og Esbjerg-Fredericia som regionaltog. Sidstnævnte var før hen et IC tog med IC3, inden det blev til MR og nu IC4. Begge strækninger tillader hastigheder over 160 km/t.
Hvilken relevans har 160+ km/t på fx Esbjerg-Fredericia? Regionaltog skal stoppe i Bramming, Holsted, Brørup, Vejen, Lunderskov, Kolding og Fredericia. Det er ca. et stop for hver ti km, så man kommer aldrig i nærheden af 160 km/t.
Hvor dårligt tror du egentligt at et accelerer ?
Hvis det accelererer godt er det lavere gearet og så går det ud over tophastigheden. Og kommer det så op på god hastighed skal det bremse ned fra den høje hastighed. Det er hårdt ved bremserne = hyppigere service og måske nedbrud.
--
Venligst
Michael Deichmann