Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 27/11 2018, 15:03 (2190 dage siden) @ Jens Hansen

Må jeg anbefale at vi prøver at holde fokus på det store problem, som artiklen påpeger, at DSB køber det forkerte tog.

At de ansætter 3 jubelidioter, eller hvad de kalder det, er jo ligegyldigt. De er måske ude i næste måned. Havde det været i Waterfront-dagene i DSB kunne man godt mistænke DSB for, at det var en pressemæssig afledningsmanøvre.

Næ, det store problem, som avisen påpeger, ar at DSB køber et gennemsnitstog, som både skal køre fjerntog og lokaltog. Dvs.det bliver for stort og dyrt til en del trafik og for dårligt til en anden del af trafikken. Og det gør DSB alene, for at optimere deres egen verden. DSB, og nok mere præcist en væsentlig del af medarbejderne, lever fortsat i euforien af IC3.

Hvis vi skal udvikle togtrafikken i Danmark, skal vi løfte niveauet. Og ja, det betyder så, at der nogle steder skal køre både et fjerntog og et lokaltog - men det er vel heller ikke så ringe endda?

JH

Hvor mange "lokaltog" skal DSB køre og hvorfor må de ikke køre mere end 160 km/t?

DSB skal vest for Storebælt kun køre Odense-Fredericia og Esbjerg-Fredericia som regionaltog. Sidstnævnte var før hen et IC tog med IC3, inden det blev til MR og nu IC4. Begge strækninger tillader hastigheder over 160 km/t. Mellem Fredericia og Aarhus risikere man at få vil tage regionaltogene hvis fjerntogene har bedre komfort. I Tyskland har man forskellige takster for fjerntog og regionaltog, fordi fjerntogene kører i fri trafik og regionaltogene kører på kontrakt med delstaterne.

På Sjælland har man dobbeltdækkervognene og når Femern åbner også EC vognene til hurtigtogene mellem København og Nykøbing F. Fremtidens Tog kan så bruges i hurtigtogene til Kalundborg. Kystbanen er pt. uafklaret da man ikke ved om man skal beholde Øresundstogene, ombygge til S-tog eller anskaffe nyt materiel, som nok vil være ekstra dobbeltdækkere og lokomotiver.

Det vil jo stort set kun være mellem Odense og Fredericia hvor "Fremtidens Tog" får hyppige stop, men skal man ud og anskaffe en helt ny togtyper inkl. reserve bare til det system?

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak