JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)
Hvor mange "lokaltog" skal DSB køre og hvorfor må de ikke køre mere end 160 km/t?
DSB skal vest for Storebælt kun køre Odense-Fredericia og Esbjerg-Fredericia som regionaltog. Sidstnævnte var før hen et IC tog med IC3, inden det blev til MR og nu IC4. Begge strækninger tillader hastigheder over 160 km/t.
Hvilken relevans har 160+ km/t på fx Esbjerg-Fredericia? Regionaltog skal stoppe i Bramming, Holsted, Brørup, Vejen, Lunderskov, Kolding og Fredericia. Det er ca. et stop for hver ti km, så man kommer aldrig i nærheden af 160 km/t.
Men det gør man mellem Fredericia og Aarhus. I Sverige køber man også regionaltog til 200 km/t (Stadler Mälartåg + Bombardier Zefiro Express) og mellem München og Nürnberg er Skoda ved at levere 190 km/t hurtige regionaltog. Men det er rigtigt at man i de fleste systemer kun køber til 160 km/t i Tyskland fordi strækningerne kun er bygget til 160 km/t eller mindre.
--
Mvh Anders