JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)
Hvor kan een type dog ikke dække. Der er jo ingen der siger de alle skal have ens aptering. Man da bare lave en ragionalvariant med få toiletter og mange sæder og en mere luksuriøs IC-variant - lidt a la IR4 versus IC3.
Der indkøbes een variant. Dermed får du eksempelvis max 900 sæder fredag eftermiddag, hvor behovet er 1300 sæder eller 1300 sæder fredag eftermiddag, men så også 400 sæder til betjening af regionalsystemer i Jylland, hvor kapacitetsbehovet ikke kommer over 100 pladser.
Der er ingen grund til at have to forskellige platforme. Med 200 km/t er man rigeligt dækket ind de næste 20 med de skinner der er/er udsigt til, og der er ikke meget sparet ved at vælge 160/180 km/t til regionaltog.
Hvis der ikke er noget sparet ved at vælge 160 km/t til regionaltog, hvorfor er det så kun regionaltog til 160 km/t, der sælges i store antal til Tyskland, Østrig, italien, Frankrig, Holland osv. Og pudsigt nok er 200 km/t livnødvendigt for togene København - Hamburg mens 250 km/t ikke betyder noget mellem København og Aarhus jvf DSB - tidsforskellen mellem 160 og 200 km/t til Hamburg er den samme som mellem 200 og 250 km/t til Aarhus...og når først andre kommer med hurtigere tog, vælger passagererne jo nok dem.
Det er ligesom med det med tog der er hyldevarer.
Det er ikke noget der hedder hyldevare for tog. Alle ordre er unikke.
Nope, alle danske indkøb er unikke. Du kan købe de tog, der er på markedet i dag, og få indsat i Danmark. Problemet er DSBs meget lange og komplicerede indkøbsproces, hvor alle interne aktører skal tilgodeses, og hver enkelt komma skal eksternt kvalitetssikres - oveni DSBs - alt andet lige - begrænsede erfaring med moderne tog