JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)
Hvis der ikke er noget sparet ved at vælge 160 km/t til regionaltog, hvorfor er det så kun regionaltog til 160 km/t, der sælges i store antal til Tyskland, Østrig, italien, Frankrig, Holland osv.
Fordi togfabrikanterne hænger i bremsen med godkendelser til mere end 160 km/t - og det gør de fordi det meste af skinnenet ikke er til mere alligevel. Tag Kbh-Odense som eksempel, der nok er den eneste reelle lyntogsstrækning i Danmark. På denne strækning er gennemsnitshastigheden 130 km/t (165 km på 1:17) med kun et stop, dvs. langt fra IC3' tophastighed på 180 km/t. At kunne køre 200 km/t eller 250 km/t hjælper ingenting når skinnerne er begrænset til 180 og det bliver der ikke lavet om på i nogen overskuelig fremtid.
Andre strækninger er meget værre end Kbh-Odense