JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)
2 - Man glemmer at tage højde for Lyntogenes lokale rolle. Det kan godt være at der er færre rejsende mellem landsdelene, men til gengæld er der mange der benytter både IC og Lyntogene lokalt når de skal pendle til og fra arbejde og studie. Der er i hvert faldt godt fyldt op både om morgenen og eftermiddagen.
Men her går fidusen jo af lyntoget, hvis det også skal agere lokaltog. Hvorfor så overhovedet kalde det for lyntog.
En fordel ved et rigtigt lyntog er jo, at man kommer hurtigt fra f.eks. København til Odense/Aarhus eller Aalborg. Anden fordel ved få stop er, at der er ro i toget, når folk ikke hele tiden skal af og på. Den tredje fordel er, at man undgår stopfyldte tog, hvor folk står i mellemgangene, så ingen kan komme frem eller tilbage (f.eks. på toilettet).
Sålænge "lyntog" også er regionaltog, så fravælger folk også den mulighed - og derfor er der færre rejsende mellem landsdelene i tog. De vil hellere tage bussen med garanteret siddeplads, eller deres egen bil.
Ganske vidst er Sverige større, men SJ har stor succes med deres snabbtåg mellem deres store byer. Netop fordi det er rigtige lyntog og ikke et pseudolyntog.